[T3rkini] ‘Maafkn lbu Syg..’Datuk, lbu Dh Cuba Sel4matkn, 2 Beradik Rntung D1temui BerpeIukan.

JOHOR BAHRU – Datuk saudara kepada dua beradik yang rntung dalam kejadian kebakaran sebuah rumah di Jalan Bunga Raya Besar, Kampung Dato Sulaiman Menteri di sini hari ini cuba mem.adam kebaka.ran untuk menyelamatkan mngsa.

Namun usaha Ismail Saad, 55, untuk menyeIamatkan cucu saudaranya itu gagaI selepas asap tebal dan ap1 marak dengan pantas.



“Ketika kejadian bapa kanak-kanak keluar bekerja, ibu dia datang berborak rumah saya, tiba-tiba saya terhidu bau hngit.

“Saya tengok as.ap keluar dari rumah anak saudara saya, saya cuba terus berlari masuk rumah cari cucu-cucu saya, masuk dapur tak ada, tarlk selimut tak jumpa, apl dah besar kami pa.dam dengan kudrat yang ada,”katanya ketika ditemui di sini hari ini.



Ismail yang bekerja sendiri berkata, selepas ap1 berjaya dipa.dam dua beradik ditemui rntung dalam keadaan tert1arap berhampiran pintu bilik.

Jelasnya, dia terkiIan kerana tldak sempat menyelamatkan cucu saudaranya itu.

“Memang terkiIan sebab saya sudah cuba selamatkan dia, nak buat macam mana kan sudah takdir dia pergi dengan cara ini,”katanya.

Tambahnya lagi, sebelum kejadian dia smpat bermain dengan cucu saudaranya di halaman rumah yang terletak kira-kira lima meter dari lokasi kejadian.

“Memang budak-budak rapat dengan saya, selalu datang bermain dekat rumah. Saya sewa dekat lima tahun, keluarga mngsa dalam empat bulan,”katanya.



Terdahulu, dalam kejadian yang diIaporkan berlaku pada jam 1.41 petang itu meng0rbankan mangsa Muhammad Zafran Muhammad Fikri, 3, dan adik perempuannya, Nurul Hawa Zafira, 2.

K0mander Operasi dari BaIai Bomba dan Penyelamat (BBP) Tebrau, Penolong Penguasa Bomba Mohd Ridzuan Malek Rivan berkata, seramai 14 anggota dikejarkan ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan kecem.asan kejadian itu.

“Kebak.aran melibatkan sebuah rumah jenis kekal dan mengakibatkan kemu.snahan 60 peratus daripada keseluruhan rumah. Terdapat dua mngsa telah ditemui rntung di ruangan bilik tidur.

“Pemad.aman awal telah dilakukan oleh orang awam menggunakan jirusan air paip. Tindakan operasi pemad.aman susulan dilakukan pihak bomba sehingga keadaan pada jam 2.20 petang,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sumber: kosmo
LihatTutupKomentar

HISTATS