[VlDEO] “Kini TuIang Belakang Dah Mncucuk TuIang Rusuk Dan Mnghimpit Jntung Saya”- Zamani


Umum mengetahui, keadaan fizikal penyanyi Zamani yang semakin memb0ngkok akibat pnyakit scoIiosis atau tuIang belakang bengkok memerlukan pmbedahan dengan kadar segera.

Memetik Harian Metro, Zamani berk0ngsikan keadaannya buat masa ini berada di tahap agak tervk dan dia perlu makan ubat tahan s4kit. Katanya lagi, dia kini menunggu proses pmbedahan yang dijangka bakal dilakukan awal November depan.

“Kesihatan saya buat masa ini pada tahap agak tervk. TuIang belakang dah mncucuk tuIang rusuk dan mnghimpit jntung. Jadi saya perlukan pmbedahan. Sekarang ini 24 jam saya s4kit dan perlu makan ub4t tahan sak1t. Memang tak ada ubat lain.

“S4kit pula mnyerang tak kira waktu. Kalau kena tu, tuIang rasa macam ditarik-tarik. Kadang ketika tidur pun s4kit boleh datang dan menjadi kejang.

“Sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) s4kit saya ini mnyerang dengan tervk. Sebab ketika itu saya duduk di rumah saja dan tak bekerja,” katanya.

Dalam pada itu, Zamani berkata sebelum ini dia dimaklumkan peluang untuk sembuh tiada namun selepas membuat ujian imbasan, pihak h0spital memberi jaminan peluang untuk sembuh tinggi.

“Dulu saya dimaklumkan peluang untuk sembuh tak ada. Rupanya informasi itu tak tepat. Selepas saya buat semua ujian imbasan, d0ktor maklumkan peluang nak sembuh tinggi. Namun, tidaklah boleh kembali kepada normal.

“Sekarang ini sudah ada dua pusat prubatan dalam senarai untuk saya buat pmbedahan. D0ktor kata Oktober ini dah boleh buat, cuma saya ada beberapa komitmen kerja perlu diselesaikan dulu. Jadi, insya-Allah mungkin awal November.

“Dari segi kos pmbedahan dianggarkan lebih RM100,000. Pusat perubatan di Ampang anggaran dalam RM80,000 hingga RM100,000. Yang lagi satu tu mungkin murah sikit,” katanya.

Kata Zamani lagi, pmbedahan itu dijangka mengambil masa lapan hingga 10 jam serta berharap segalanya berjalan dengan lancar.

“Saya bukan t4kut nak dib3dah, tapi berdebar. Kalau nak tahu pmbedahan adalah pilihan terakhir saya. Sebelum ini saya dah pergi banyak tempat dan rwatan alternatif lain.

“Difahamkan pmbedahan ini memakan masa lapan hingga 10 jam. Nak sembuh pula ia bergantung pada badan saya. Kalau semuanya okay, selepas dua minggu dah boleh memandu selain perlu menjalani fisi0terapi,” katanya.

SUMBER: HARIAN METRO, MG

LihatTutupKomentar

HISTATS