[Terkini] “Abah PeIuk, Suruh Saya Bngun Sambil Mnang1s..” Adhar Cerita Dtik Dirinya Pngsan.


Pemuda yang pngsan ketika acara perbarisan pada sebuah program di Maktab Pnjara Malaysia, Kajang semalam tampil berkongsi mula momen kejadian tersebut yang tular di media sosi.al.

Menerusi laporan mStar Online, Nik Mohamad Adhar berkata, dia cuba mena.han diri dalam keadaan cuaca pa.nas itu selepas penglihatan bertukar menjadi kbur.

“Saya anggota kadet platun Alpha. Pada waktu majlis itu berlangsung keadaan cuaca memang agak pa.nas.
“Tiba-tiba penglihatan saya jadi k.abur dan tak Iama lepas tu terus geIap dan hltam. Saya cuba bertah.an dan mengawaI diri untuk duduk dengan perlahan-lahan. Kemudian saya terus bar1ng.

“Waktu bar1ng tu saya rasa macam terplnga-plnga. Pning kepala, geIap mata dan telinga saya jadi berde.ngung. Hanya sayup-sayup saja dapat dengar ucapan daripada menteri,” kata pemuda berusia 22 tahun itu.

Bercerita lanjut, anggota poIis yang berkhidmat di Tawau, Sabah itu mengakui terdengar suara rakan-rakan perbarisan yang memberi sokongan untuk bangkit ketika dirinya re.bah buat kali pertama.

“Mengikut peraturan kawad, anggota skuad tidak boleh membantu rakan yang jtuh. Kali kedua jtuh saya masih tidak lagi berda.ya bangun dengan sendiri.

“Setelah lama bar1ng akhirnya abah datang tolong sehingga saya dapat sedarkan diri dan terus berdiri sehingga saya jtuh untuk kali ketiga dan setelah itu saya sudah tiada d.aya lagi.

“Saya sedar abah datang membantu saya untuk terus berdiri semula. Abah peIuk dan cakap suruh saya bngun dan kuatkan semangat sambil mena.ngis.

“Abah bantu dengan mema.pah saya untuk terus kekal berdiri sampailah saya betul-betul okey,” ujar Nik mengenai bapa saudaranya, Abdul Aziz Ya’acob yang dianggap seperti bapa sendiri.


Nik berkata, dia yang merupakan anak yatlm pia.tu tidak menyngka momen berkenaan menjadi perhatian ramai selain menitipkan pesanan kepada semua agar menghorma.ti ibu bapa.




“Abah seorang yang kelakar tetapi ada masanya dia serius. Saya memang rapat dengan dia dan mak, Rosmawati Ismail walaupun hakikatnya mereka adalah bapa dan ibu saudara.


“Saya ada tengok dekat Facebook. Saya tahu fasal ni pun setelah kawan-kawan kongsikan pasal posting tu dekat WhatsApp.

“Pesanan saya selagi ada insan bergelar ibu dan ayah, sanjunglah, sayangilah, jagalah, kayakanlah, bergaul dan hargailah kerana jika tiada mereka, tiada kita di dunia ni.

“Jika kita derh.aka, nescaya nera.kalah tempatmu,” kongsinya.




Pada Majlis Perbarisan dan KawaIan Kehormatan Sempena Sambutan Jubli Emas ke-50 dan Tamat Latihan Kursus Asas Sains Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu, lensa kamera merakam kelibat lelaki yang dilihat berlari membantu pemuda terbabit.


Momen itu sekali gus membuatkan ramai warganet tersntuh hati dan se.bak dengan menyifatkan ia adalah kasih sayang seorang bapa yang tidak snggup melihat anaknya gagal sehingga terjtuh.


Sumber: mStar Online (Wais Qorni Azizan) , Facebook Alexander Nanta Linggi , Instagram Nik Mohd Adhar

LihatTutupKomentar

HISTATS